גיליתם שיש לכם טינטון באוזן? מה עושים?

טינטון באוזן, המכונה בלועזית טיניטוס, או רעש באוזן הינה אחת הבעיות המאתגרות ביותר בתחום האוטולוגיה. טינטון באוזן בא לתאר תופעה תחושתית בה אדם שומע צליל הנובע מהאדם עצמו ולא ממקור חיצוני. יש הסוברים שמקור הטנטון בתגובה לא נכונה של המעברים העצביים בין האוזן הפנימית למרכז השמיעה אך לא קיימות הוכחות מדעיות לכך.
(ארגון הבריאות הלאומי- ארה”ב- מרבית האנשים חווים טנטון זמני או רגעי במהלך חייהם אך טנטון מתמשך אינו נורמלי. כ- 32% מכלל המבוגרים ציינו שחוו טנטון וכ- 6.4% הגדירו אותו כחמור או מציק. בנוסף ידוע כי מעל גיל 70 הסבירות עבור טינטון גדלה בעיקר בקרב אנשים עם בעיות אוזניות).

למרות תכונותיו המרגיזות של טינטון במקרים רבים הוא משמש כתמרור אזהרה ודוגמא לכך הוא טנטון בצורת צלצול חזק הנובע מנטילת תרופות ובא לומר שיש לעצור את נטילת התרופה המסוימת שכן היא עלולה ליצור נזק לאוזן הפנימית.
טנטון נחלק לשתי קטגוריות ויכול להיות סובייקטיבי כאשר רק המטופל שומע אותו וחש בו, ואובייקטיבי כאשר ע”י מכשור נכון גם המטפל מסוגל לשמוע אותו. לצערנו טיניטוס סובייקטיבי נפוץ יותר וקשה יותר לאתרו או לאשר את קיומו. ההשלכות הישירות של טנטון על המטופל הן לרוב בעיות שינה תחושת מתח דיכאון ואף חרדה.

סוגים של טינטון באוזן

טינטון באוזן נחלק לשני סוגים:
סוג אחד של טינטון באוזן הוא טינטון פועם, שנשמע כדפיקות מתמשכות, בדומה לדפיקות לב והסוג השני הוא טינטון הולם מתמשך שנשמע כמו צפצוף או צלצול. שני סוגי טינטון באוזן נגרמים מאותן סיבות ודרכי הטיפול דומות.

טינטון באוזן – סוגי טיפול

יש דרכי טיפול רבות עבור טינטון באוזן ובדרך כלל מומלץ להתאים את הטיפול לסוגו של טינטון. לפני כל תחילת טיפול יש להשתמש בקובץ שאלות מנחה בעזרתו ניתן להתאים את סוג הטיפול ( שאלון מורכב מ-34 שאלות לערך, בין היתר שכיחות טנטון, עוצמתו, מועד תחילת טנטון וכו).
מומלץ על מספר דרכי טיפול:

מיסוך – דרך נוספות לטיפול בתופעת טינטון באוזן היא על ידי יצירת מיסוך צלילי של רעשי טיניטוס המותאם לפי תדר ועוצמת טינטון ממנו סובל המטופל. קיים מגוון מוצרים רחב של מוצרים המסייע במיסוך טינטון.

כל הדרכים הללו מומלצות ומסופקות למטופל לאחר התייעצות עם המומחים שישמחו לתת מענה בכל עת ולסייע.

מאת: ספיר ר.